Summa sidvisningar

måndag 22 november 2010

Garderob del 2

Nu har arbetet med garderoben i kontoret verkligen tagit fart! Efter en målande framfart så kunde Sambon montera dit lite brädor för att chefa upp dörrens position...


Notera även att golvet lagts dit. Det fiffiga med den här garderoben vi bygger/konstruerar nu, är att vi återanvänder en massa material från en stor garderobspjäs som stått nere i utbyggnaden och följde med huset. Eftersom den var ful och väldigt opraktiskt och mest i vägen, så tog vi beslutet att slakta den och använda så mycket som möjligt av den till kontorsprojektet. Så golvet är donerat av den gamla garderoben.


Även skenorna som är ovanför skjutdörren och under den är från den gamla pjäsen. Dörren har händiga Sambon monterat ihop av en spånskiva (som blev över efter att vi skivat utbyggnaden klart och några brädor som fanns). Bilden ovan i stängt läge. Bilden under taadaa öppen!


Tjusigt va? Stackars Sambon har slitigt sig sjöblöt i svett för att få den på plats (jag hjälpte faktiskt till lite genom att styra den på plats). Ikväll har jag spacklat den första gången (det lär bli nått varv till och slipande eftersom jag inte är en proffs spacklare, dock borde jag ändå få kred för mitt engagemang!)



Så efter vad jag antar kommer bli en hel del slipande, lite mera spacklande och målande så kommer det bli kanon. Även taklisten och golvlisten ska på plats. Och hyllor så klart. Det snygga med hela denna konstruktion kommer att uppenbara sig vid färdig produkt och då lär Ni bli imponerade. Jag beräknar att kunna färdigställa kontoret (med städning, undanplock och användning av garderoben) redan nu till helgen. Så jag hoppas jag håller tidsplanen.
Nog om det, nu ska jag berätta något roligt för Er. 
Jag är väldigt ekonomisk, många gånger kanske FÖR ekonomisk i vissa avseenden. Ett av dessa var att jag hade en färghink kvar sedan jag målade rummet för ca två år sedan. Den ville jag ju använda för att slippa och köpa en ny. När jag öppnade hinken så var det stenhårt i botten, men jag tänkte att om jag spettar lite med en gaffel (jupp, direkt från bestickslådan, men vänta det blir värre) så kanske det löser upp sig. 
Det funkade inte så bra, så jag (som stod i köket) kom då på en genial ide! 
Jag använder elvispen, den hade jag ju när jag blandade fogmassa till badrumsgolvet och det funkade ju perfekt! Sagt och gjort, elvispen åkte fram och jag började gegga. Efter ett tag så luktade det bränd elektronik och vispen skar ihop. Jahapp! Hoppsan!


OJSAN! Bövlars, den som var så bra.... Så jag tog kvickt beslutet att ny färg (och elvisp) var tvunget att inhandlas, inte kunde jag spara några kronor här inte *morrar*
Så idag var jag till Luleå med min moder som skulle köpa en ny vinterjacka. Det inhandlades en ny visp, ny färg och nu är jag igång med spackleriet.
Jaja, lite svinn får man ju räkna med... Men jag måste säga att jag har så väldigt roligt med de här konstruktionerna. Många gånger när jag kommer på något så berättar jag för Sambon om vad jag tänkt och sedan hjälps vi åt för att få det att bli som jag tänkt. Han står för att lösa det tekniska grejorna och jag står för huvudplanen (och en del småfix ikring, bära, hämta grejer, spackla, måla, slipa, inhandla nya verktyg(?)  städa, dammsuga, vika och sånt) Slutfasen är alltid den roligaste och jag häpnar konstant över vilken smart Sambo jag har! Han löser så många av mina kluriga förslag att jag blir riktigt imponerad av att han förstår hur jag menar. Nu ska jag upp och beundra spacklet ett tag.

Återkommer med mer bilder ju närmare slutet vi tar oss.

//Pälsbollen med spackelspaden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar