Summa sidvisningar

lördag 2 oktober 2010

Från plast till plåt

Eftersom garagetakets altan har som funktion bland annat att agera som förvaringsplats av gräsklippare, snöslunga, grill och diverse andra säsongsföremål så är det ju allmänt känt att ett tak som håller är att rekommendera. Taket som byggdes dit för några år sedan byggdes i all hast för att bara fungera provisoriskt. Som vi så många vet som bor i Norrbotten så kommer det mycket snö, väldigt mycket snö. När jag i våras skulle försöka vara ambitiös och lätta på plast takets börda så föll jag igenom. Därav ett stort hål i taket. Inte så hållbart.
Därför när jag såg min granne i full färd med att byta ut sin fasad (från plåt till panel) så undrade jag ju vad han skulle göra av all denna plåt. Då han svarade att han skulle köra bort den så accepterade jag helt enkelt inte ett sånt slöseri med perfekt fasadplåt. Har den suttit på utsidan av ett hus så kan den lika gärna ligga på ovansidan av garagealtan. Varför betala dyrt för takplåt när man kan få den gratis?
Sagt och gjort, plåten bytte ägare och sambon påbörjade plast mot plåt-bytet.
Han var inte så nöjd att göra detta en söndag, men jag tycker att trots sura minner och slammer så blev det väldigt bra! Jag har dessvärre ingen bild på det färdiga bytet men lägger upp en från imorse!


Närmast är den "nya" plåten och längst bort plasttaket. Om man tittar noga så ser man även hålet där jag druttade igenom i våras. Skrapade mig ganska rejält och fick några stora blåmärken, men uppenbarligen så klarade jg mig bra för jag lever ju ännu. Tror bara att rädslan när marken försvann under mig var värst.

Mycket nöje!


Klart! Nu ska bara belysning upp och min otroligt fula bänk målas, sen lite lull lull på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar