Summa sidvisningar

tisdag 28 januari 2014

Köld frost och hyrbil

Men hallå där ute i etern.

Ni som inte är vänner med mig på den omtalade saiten Facebook och kanske kikar in lite då och då på denna blogg ska nu få höra om den kyliga veckan i Pälsbollens bo.

Veckan började förra måndagen (veckor brukar börja på måndagar) Då var det kallt. Kanske ungefär -30 grader. Hurvel. På onsdagen var det lika kallt. Ni vet sådär att man kommer på sig själv med att undvika att duscha på ett par dagar för att undvika köldskador. Oduschad men sällskapssjuk så bestämde jag mig för att åka till min mamma på onsdagen och hälsa på, vi hade även lite ärenden här och där. Sagt och gjort, vi drack en kopp kaffe, surrade litegrann och när vi skulle åka så startar inte bilen alls. Då menar jag inte en hostning, ingenting.
Ringer sambon (som veckan innan detta var tvungen att hjälpa mig när jag körde fast....)



Men inte ens min väldigt händiga man kunde råda bot på min bils strejk. Eftersom det var återigen jättekallt så bestämde vi oss för att överge fordonet och låta det stå på mammas parkering tills vädret blev mildare. Detta skapade ju inte bara ett utan ganska många problem. Det mest aktuella var att jag jobbade i helgen 06-18 och min sambo jobbade i helgen 19-07. Och vi hade nu bara en bil.... Efter att ha gnidit våra geniknölar blodiga såg jag bara en endaste utväg, nämligen en hyrbil.
Så ut på nätet och kolla runt. Billigaste bilen kostade från torsdagkväll till söndagkväll 687kr. Bokat. Då tar jag mig till jobbet iaf. Så på torsdagkväll var vi och hämtade detta...



En internet bil!!!! Ful som stryk, ingen komfort, ingen värme och framförallt, ingen motorvärmare!!!! Hur i hela fridens namn kan sånna bilar ens få existera i Norrland?????
Hela helgen var det åt helvete för kallt för den här lilla skitbilen. Trucken startade inte för det var så kallt och den saknade (monterad idag) motorvärmare.
Såååååå, min helg såg ut såhär.
Fredag, jobba tolv timmar, åka hem, vila en timme, stiga upp en gång i timmen och starta skitbilen, skjutsa mannen till jobbet 23 fortsätta stiga upp en gång i timmen och starta bilen, kliva upp på riktigt halv fem lördagmorgon. Packa kläder till mannen, åka till mannens jobb lämna kläder, åka till mitt jobb, jobba tolv timmar, komma hem, starta bilen en gång i timmen, åka och jobba söndag, lämna igen hyrbilen söndagkväll och sen dö i sängen åtta på söndagkväll. Så att mitt sömnkonto ligger lite på minur är ju inte direkt någon underdrift.


Därför slet jag på som ett djur. Nåväl, summan av alltihop är nu att idag kom motorvärmaren till trucken så den går iaf. Den kommer jag ta till jobbet onsdag och torsdag, min man som är ledig får vara hemma och vänta på att dieselkanonen vi beställt kommer. När den kommer så ska garaget vårat värmas upp och sedan skall BMWn bogseras dit och lagas. Symptomen som den lider av pekar mot att det verkar bli ett organbyte, startmotorn tycks ha brunnit. Ja huvva.

Så det var väl det. Jo just ja, nu står vägen på 112.3 kg så det går neråt, men nog vore det fan ett mirakel annars.

Kom ihåg detta från dagens inlägg; aldrig hyrbil, aldrig bil utan motorvärmare.

Nu ska jag gå och göra köttbullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar